Podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym obecni byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz lokalnych samorządów zainteresowanych projektem, podjęto decyzję o wyborze preferowanego wariantu drogi krajowej nr 53 prowadzącej z Olsztyna do Szczytna.

Zespół dokonał oceny potencjalnych wariantów trasy DK53, podzielonej na pięć segmentów. Wszystkie możliwości przebiegu drogi zostały zaproponowane i przestudiowane w ramach tworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Kolejnym etapem projektu jest uzyskanie decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu. Planowany czas na stworzenie szczegółowego projektu technicznego przewiduje się na lata 2027-2028, natomiast realizacja budowy ma miejsce w latach 2029-2031.

Na bazie analizy wielokryterialnej wyłoniono najkorzystniejszy wariant, nazywany brązowym, o długości około 33 kilometrów. Wybór opierał się na czynnikach technicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. W początkowych etapach analizy dokumentacji projektowej przedstawiono trzy warianty inwestycyjne (czerwony, niebieski, zielony), podzielone na pięć odcinków. Każdy segment drogi został analizowany pod kątem wyboru najkorzystniejszego do najmniej korzystnego wariantu. W efekcie tych analiz powstał nowy wariant – brązowy, który jest kombinacją najlepszych możliwości z każdego odcinka.

Brązowy wariant drogi krajowej nr 53 przebiega następująco:

1. Klewki – Trękusek (według wariantu niebieskiego),
2. Trękusek – Tylkowo (według wariantu czerwonego),
3. Tylkowo – Leleszki (według wariantu zielonego),
4. Leleszki – Jęcznik (według wariantu niebieskiego),
5. Jęcznik – Szczytno (według wariantu czerwonego).